Верховна Рада вдосконалює норми кримінального законодавства щодо запобігання обігу фальсифікованих ліків з метою забезпечення прав споживачів на безпечні та високоефективні лікарські засоби. Нещодавно було прийняти відповідний закон (проект №1152-1), який запроваджує відповідальність за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів.

Так, Законом передбачено внести зміни до ст. 321-1 КК України щодо додаткових кваліфікуючих ознак та підвищення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або їх обіг.

– від 5 до 8 років позбавлення волі за виготовлення, придбання, перевезення, пересилання, зберігання з метою збуту або збут завідомо фальсифікованих лікарських засобів  (зараз від трьох до п’яти).

– від 8 до 10 років за ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб або службовою особою шляхом зловживання службовим становищем, медичним або фармацевтичним працівником, або за допомогою інформаційних систем, у тому числі Інтернету, або у великих розмірах, або якщо вони спричинили тривалий розлад здоров’я особи, а так само виробництво фальсифікованих лікарських засобів з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна (зараз від п’яти до восьми).

– 10-15 років або довічне позбавлення волі з конфіскацією майна за дії, які спричинили смерть особи або інші тяжкі наслідки, або вчинені в особливо великих розмірах (зараз від восьми до десяти років або довічним позбавленням волі, з конфіскацією майна).

Відповідні зміни покликані гармонізувати українське законодавство із законодавством Європейського Союзу, адже проблема фальсифікації лікарських засобів актуальна сьогодні в усьому світі.

Протидія виробництву та обігу фальсифікованих лікарських засобів віднедавна стала предметом уваги з боку державних регуляторних та правоохоронних органів України.

Ратифікація Україною відповідних міжнародних конвенцій, директив, інтеграція її у європейське співтовариство вимагають імплементації зарубіжних, зокрема європейських, стандартів у вітчизняні нормативно-правові акти, у всіх сферах життєдіяльності України, у тому числі й у фармацевтичній галузі.

Важливо взяти до уваги, що Україною підписано та ратифіковано Конвенцію Ради Європи про підроблення медичної продукції та подібні злочини, що загрожують охороні здоров’я (далі — Конвенція Medicrime) (Закон України «Про ратифікацію Конвенції Ради Європи про підроблення медичної продукції та подібні злочини, що загрожують охороні здоров’я» від 7 червня 2012 року № 4908-VI), яка набула чинності 01 січня 2016 року.

Конвенція Medicrime є першим міжнародним інструментом кримінального законодавства, яка рекомендує кожній державі-учасниці передбачити в національному законодавстві кримінальну відповідальність за умисне виробництво, постачання і торгівлю фальсифікованою медичною продукцією, активними речовинами, наповнювачами, компонентами, матеріалами та приладдям. Зазначена Конвенція є основою для національного і міжнародного співробітництва між різними секторами державного управління, координації на національному рівні, захисту жертв і свідків злочинів, пов’язаних з фальсифікацією медичної продукції.

Одним із якісних показників результативності втілення на практиці вимог Конвенції Medicrime в Україні є кримінальна відповідальність за фальсифікацію лікарських засобів — ст. 321-1 Кримінального кодексу України (далі — КК України).

При цьому, значна кількість положень Конвенції Medicrime до КК України не внесені. До таких положень, у тому числі, належать обтяжуючі обставини, передбачені ст. 13 Конвенції, зокрема:

«1) злочин скоєний особами, які зловживали довірою, наданою їм як професіоналам;

2) злочин скоєний особами, які зловживали довірою, наданою їм як виробникам, а також постачальникам;

3) злочини, які полягають у постачанні та пропозиції стосовно постачання, скоєні за допомогою засобів великомасштабного поширення, зокрема інформаційних систем, у тому числі Інтернету».

Повна ратифікація усіх положень Конвенції потребує ґрунтовних змін та доповнень до законодавства (щодо медичних виробів, лікарських засобів тощо).

Щодо фальсифікованих лікарських засобів, то кримінальна відповідальність за такі діяння в Україні, як зазначено вище, передбачена ст. 321-1 КК України, яка потребує уточнень в частині кваліфікуючих ознак та відповідальності.

Саме на це спрямований прийнятий Верховною Радою Закон України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів» №1152-1, який, вірогідно, отримає свій підпис Президента України.

 


Читайте також: